کامپوزیت
  • 3 سال پیش
  • 0
  • 1155

کامپوزیت

 

دندان‌ها نقش بسیار مهمی در زیبایی صورت انسان دارند. داشتن دندان‌های زرد اعتماد به‌ نفس را از انسان می‌گیرد و در مقابل داشتن دندان‌های سفید اعتماد به‌ نفس انسان را بالا میبرد. امروزه با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی داشتن دندان‌های زیبا و سفید و در کنار آن لبخندهای جذاب و دل‌نشین آرزوی دور از دسترسی نیست.


ونیر کامپوزیت روشی است که می‌تواند دندانهای نامرتب و زرد را به دندان‌های سفید و یکدست تبدیل کند 

ونیر کامپوزیت چیست؟

 


برخی از افراد به علل مختلف دندان هایشان دچار تغییر رنگ می‌شود، روش‌های مختلفی در دندان‌پزشکی، برای سفید شدن دندان ها وجود دارد یکی از این روش‌ها ونیر کامپوزیت است که می‌تواند سفیدی و زیبایی دندان را با کمترین آسیب به دندان بازگرداند. ونیر کامپوزیت یک‌لایه نازک همرنگ دندان است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد وبه منظور اصلاح رنگ دندان، ترمیم موضعی، کاربرد زیبایی و یا رفع عیوب دندانی مورد استفاده‌ قرار می گیرد.  گاهی اوقات به‌جای پورسلین (چینی) از مواد کامپوزیت همرنگ دندان در ساخت ونیر اسفاده‌ میشود.

ونیر کامپوزیت هزینه ی کم تری نسبت به روش های دیگر دارد.

روکش های ونیر از نظر درمانی، در دو دسته مستقیم direct یا غیرمستقیم indirect قرار میگیرند.

ونیر های‌ مستقیم در یک جلسه‌ با قرار دادن کامپوزیت به روی دندان در داخل مطب استفاده می شوند وزمانی کاربرد دارند که تعداد کمی از دندان ها نیاز به اصلاح داشته باشند یا زمانی که دندان ها سالم باشند و فقط ایرادات جزئی داشته باشند که با کمک ونیر مستقیم این ایرادات جزئی را میتوان رفع نمود.

ونیر های‌غیر مستقیم کاربر های بیشتری دارند، زیرا دارای زیبایی بیشتر، استحکام بالاتر و دوام بهتر هستند و بافت دندان را حفظ میکنند.

 ونیر ها در درمان دندان بیمارهای دیابتی، تغییر رنگ دندان، لکه‌های رنگی موضعی، تغییر رنگ‌های آبی یا خاکستری و تغییر رنگ درونی‌ نیز کاربرد دارد و لازم‌ است به‌ شکل دانه دانه و به‌ نوبت صورت‌ گیرد.

در یک تعریف ساده میخواهیم بگویینم که ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

 ونیر کامپوزیت دندان، ترکیبی‌ از مواد زمینه‌ای است که‌ در اثر ترکیب ذراتی به‌ نام فیلر به‌ استحکام بالایی‌ میرسند. به‌ عبارت دیگر این‌ ترکیب خمیری‌ شکل‌ است به‌ وسیله تابش نور در طول موج خاص سفت و سخت میشود. بعد از سفت‌شدن، بوسیله پولیش دادن‌ به‌ آن‌ شکل مناسب‌ می دهند تا در دهان موجب‌ اذیت کردن‌ دیگر دندان ها نشود.

ونیر کامپوزیت آی پی اسips ، نسل جدیدی‌ از ونیر کامپوزیت ها‌ هستند که نیازی به تراشیده شدن دندان ندارند و با اضافه کردن ذرات سرامیک به ونیر کامپوزیت به وجود می آید. اضافه شدن‌ این ذرات سرامیکی به ونیر کامپوزیت باعث میشود که این ونیر کامپوزیت ها استحکام بیشتر و رنگ پذیری کمتری را نسبت به ونیر کامپوزیت معمولی داشته باشند . همچنین‌ این ذرات سرامیکی باعث میشوند که  ونیر کامپوزیت جلوه براق تری نسبت به ونیر کامپوزیت های معمولی داشته باشند. طول عمر ونیر کامپوزیت های معمولی 3 تا 5 سال است در حالی که طول عمر ونیر کامپوزیت آی پی اس حدود 6 سال می باشد.

 

افرادی که مشکلات زیر را دارند به راحتی با ونیر کامپوزیت میتوانند آنها را رفع کنند:

§         - دندان های نا مرتب

§         - دندان هایی‌ که روی یکدیگر قرار می گیرند.

§         - رنگ بد دندان

§         - لب پر شدن و شکستگی دندان

§         - دندان های‌ بلند، کوتاه یا کوچک

موارد زیر به طور کلی از مزایای ونیر کامپوزیت هستند:

§         ترمیم حفره های دندان

§         پر کردن فاصله بین دندان ها

§         ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده

§         بهبود ظاهر رنگ دندان ها

§         بیشتر شدن طول عمر دندان های قدیمی بعد از عمل پر کردن دندان ها توسط ونیر کاپوزیت

§         مناسب تر، به صرفه تر و سالم تر بودن ونیز کامپوزیت برای دندان و بدن نسبت به کامپوزیت با آمالگام

§         پر کردن دندان با ونیر کامپوزیت و رفع مشکلات ظاهری دندان

§         کوتاه بودن زمان انجام ونیر کامپوزیت

§         راحتی در اعمال ونیر کامپوزیت روی دندان های خلفی و قدامی دندان

§         دارای تنوع رنگ برای هر بیمار و متناسب با سایر دندان های او

§         ظاهری نسبتا طبیعی و زیبایی بیشتر

در نتیجه برای سفید تر شدن و رفع آسیب های  جزئی دندان با استحکام و طول عمر بالا و با هزینه ی پایین تر و زمانبری کمتر ونیر کامپوزیت بهترین گزینه برای زیبایی و سلامتی شماست .

طراحی سایت، پشتیبانی و سئو توسط وصل کلیک
طراحی سایت و سئو سایت پزشکی توسط پرگار وب