دانستنی های دندانپزشکی
  • 3 سال پیش
  • 0
  • 1142

دانستنی های دندانپزشکی

 

تاثیرات دخانیات بر دندان:

همه مردم از مضرات سیگار آگاهند و میدانند که سیگار چه تاثیراتی بر سلامتی انسان دارد و میتواند چه بیماری هایی را در بدن به وجود بیاورد. یکی از این تاثیرات مخرب روی دندان انسان است. مصرف دخانیات می‌تواند سلامتی دهان و دندان را به خطر بیندازد .

بد رنگ شدن دندان ها، بیماری های لثه و دندان و لقی دندان و یا حتی سرطان دهان از جمله اثراتی است که سیگار و دخانیات بر سلامت دهان و دندان میگذارد.

 

نخ  دندان :

در بهداشت دهان و دندان نخ دندان نقش بسیار مهمی دارد. نخ دندان باعث از بین رفتن پلاک ها و باکتری هایی می شود که با مسواک زدن از بین نمی روند. اگر از نخ دندان استفاده نکنید، می توان گفت که در نظافت بیش از یک سوم دندان کوتاهی کردید. پلاک هایی که روی دندان هستند عامل اصلی بیماری های لثه اند، که با استفاده حداقل یک بار در روز احتمال این بیماریها را تا حد زیادی پایین می‌آورید.

فلوراید یا دهان شویه ها :

دهانشویه های زیادی در داروخانه ها وجود دارند که برخی از آنها برای طراوت و تازگی دهان از بین بردن بوی بد دهان استفاده می‌شود و برخی دیگر به دلیل داشتن ماده ای به نام فلوراید از پوسیدگی های سطحی دندان جلوگیری میکنند و تا حدی آنها را ترمیم میکنند. البته دهانشویه ها هیچ وقت جای مسواک و نخ دندان را نمی گیرد اما برای کامل شدن بهداشت دهان و دندان توصیه میشوند.

 

خمیر دندان :

مسواک زدن باید جزو عادات رایج انسان باشد. همیشه مسواک زدن همراه با خمیر دندان است. مدل مسواک زدن در باکس کردن دندان و دهان موثر است و حتماً باید در راستای افق و عمود این حرکات انجام شود تا دندان ها و دهان تا حد زیادی تمیز شوند. ترکیبات خمیر دندان ها بسیار مهم است اما اجزای اصلی آن در تمام خمیر دندان ها یکسان و مشابه است.

 

بوی بد دهان :

 

بوی تنفس میتواند مطبوع، نامطبوع و یا حتی آزار دهنده باشد. درصورت نامناسب بودن بوی دهان به آن هالیتوزیس می‌گویند. منشاء بوی بد دهان از حفره دهان است و با بوی حاصل از جذب غذاها یا سیگار کشیدن فرق میکند. معمولاً بوی بده حاصل از جذب و غذاها ناشی از یک مشکل در سیستم ایمنی و سلامتی است. در هنگام صبح نیز زمانی که بیدار می شویم بوی نامطبوعی از دهان استشمام می شود که ناشی از کاهش جریان بزاق و افزایش تخمیر در طول شب می باشد و پس از خوردن صبحانه و رعایت بهداشت خود به خود از بین میرود. هم بوی بد ناشی از جذب غذا و بوی بد به هنگام بیدار شدن از خواب نباید با بوی بد تنفس اشتباه گرفته شوند. یک بوی بد تنفسی پایدار می تواند ناشی از یک مشکل پاتولوژی باشد.

دندان :

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دندان ها منحصر به فرد اند. همانند اثر انگشت و دوقلو های یکسان نیز دندان های یکسانی ندارند. به همین دلیل است که گاهی برای شناسایی بقایای انسانی از پرونده های دندانپزشکی استفاده میشود.

 

یک سوم از دندان زیر لثه است به همین دلیل آن نگه داشتن لثه اهمیت زیادی دارد و همچنین لثه همیشه باید به رنگ صورتی و محکم باشد. 

مینای دندان :

 

مینای دندان سخت ترین قسمت بدن است و بیرونی ترین لایه دندان که مانند یک پوسته سخت از دندان محافظت میکند. مینا هم مانند استخوان ها از کلسیم و فسفات ساخته شدند. اما به دلیل پروتئین‌های خاص و بلوریت هایی که آن را تشکیل می دهند بسیار قوی تر از استخوان اند. مینای دندان تاحدودی مسئولیت سفیدی دندان شما را به عهده دارند و تغییر رنگ دندان ها و زرد شدن آنها علت پوسیدگی مینا همچنین پوسیدگی مینا میتواند موجب احساس درد هم بشود.

 

طراحی سایت، پشتیبانی و سئو توسط وصل کلیک
طراحی سایت و سئو سایت پزشکی توسط پرگار وب